Köpvillkor

1. Allmänna villkor
Byggfritid.se (ByggFritid) tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen vilket innebär att denna webbshop i juridisk mening inte skiljer sig från en fysisk butik.
För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

2. Produkter och sortiment
Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget som möjligt, men kan inte garantera att er skärm återger produkterna korrekt.
Skulle något se felaktigt ut ber vi dig hjälpa oss genom att rapportera felet.
Vidare reserverar vi oss för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp gått igenom.

3. Beställning
Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via e-post. Beställning är bindande från ByggFritid efter att orderbekräftelse skickats till kund. Om du inte fått en orderbekräftelse efter lagd order, vänligen kontakta oss på order@byggfritid.se  eller ring 031-554000 under kontorstider. ByggFritid förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart på order@byggfritid.se  eller 031-554000 (kontorstider) så hjälper vi er att avbryta er beställning. Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta oss och avboka den.

4. Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor.
ByggFritid reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över.
Avgift för frakt och ev. fakturaavgift tillkommer men visas i varukorgen vid utcheckning.
Vi kommer vid eventuell prishöjning kontakta kunden och erbjuda kunden att häva köpet.

5. Betalning
Vi använder Klarnas betallösning i vår webbshop. Klarna Checkout gör det enkelt och tryggt för dig att handla på nätet.
Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. 
En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning.
Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig beror på Klarnas kreditbedömning.
De vanligaste betalningsmetoderna är dock faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert.
Läs mer om Klarnas villkor i kassan.

6. Fraktkostnad
Fraktfri gräns är 1000 kr inkl.moms.  Fraktkostnaden syns alltid i varukorgen. I ditt köp ingår en (1) eventuell fri returfrakt vid ånger av köp eller reklamation/ garanti. Fler returfrakter står konsumenten för.

7. Leveranstid
Som privatperson skickas ditt paket med DHL Parcel Connect som standard.
Om du beställer innan 14:00 på vardagar får du oftast lagerförda varor inom 1-2 dagar.
Beställningsvaror har andra leveranstider som du får meddelande om till din mailadress.
ByggFritid kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt.

8. Leverans
Med DHL Parcel Connect kommer ditt paket automatiskt till det utlämningsställe som ligger närmast den leveransadress du uppgett.
När ditt paket kommit fram får du ett sms eller annat meddelande där det står vilket utlämningsställe ditt paket finns att hämta.
När du hämtar ut ditt paket behöver du visa upp legitimation och kollinummer.
Du har upp till 14 dagar på dig att hämta ut det paket du har beställt.
Leveransförsening
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig.
Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt.
Du som kund har dock rätt att häva köp vid leveransförsening.
Om du betalat i förskott får du pengarna tillbaka utan kostnad. Meddela oss omgående på  order@byggfritid.se eller 031-554000 (kontorstider).
Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss.
ByggFritid förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.
Endast i Sverige:
Observera att vi endast levererar produkter inom Sverige.

9. Leveranstid
Vi vill att alla våra kunder ska vara 100% nöjda med deras köp.
Om du får problem med en produkt vänligen kontakta oss. Normalt står kunden för fraktkostnad till serviceverkstad.
Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot under garantitiden!

10. Öppet köp / ångerrätt
ByggFritid tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen.
Det innebär att du som konsument (gäller ej företag) har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan.

Ångerrätten gäller inte följande produkter:
varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen brutits, varor som specialtillverkats efter konsumentens önskemål. 
Varan skall returneras i oförändrat skick och i originalemaballaget.
ByggFritid förbehåller sig rätten att debitera konsument 10% av varans värde om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning eller kartong.
Använd den kartong du fick från oss för returleveransen.
Kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten. Om du har betalat i förskott får du pengarna tillbaka inom 14 dagar efter att vi mottagit returen.
Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet och inkluderar frakt, skatt och ev avgifter. 
ByggFritid står för en (1) fri returfrakt. Fler returfrakter står konsument för.  Vid frågor är du välkommen att maila order@byggfritid.se  eller ringa oss på 031-554000 (kontorstider).

11. Vid retur / byte
Använd den kartong du fick ifrån oss vid retur. Returadressen hittar du på din orderbekräftelse eller här på webben. Det går också bra att använda Konsumentverkets ångerblankett. Vi står endast för en (1) fri frakt över 1000 kr samt en (1) fri returfrakt. Om du inte har fått med en returetikett, kontakta order@byggfritid.se. Du kan alltid kontakta oss om du har några funderingar om returen.

12. Reklamation
ByggFritid tillämpar Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vid reklamationer.
Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter. Konsumenten har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.
Kontakta oss på order@byggfritid.se så snart du upptäckt ett fel.
Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan du beställt. Gör en reklamation till transportföretaget direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till ByggFritid och skriva anledningen till returen på paketet.
Maila sedan till order@byggfritid.se för att informera om reklamationen. Eventuella fraktkostnader som uppstår i samband med reklamationen återbetalas inom 14 dagar från den dag vi mottager den reklamerade varan.

13.Outlösta paket
Om du av någon anledning inte löser ut ditt paket, får du betala kostnaderna för frakt och eventuell postförskottsavgift.
Tänk på att liggtiden på Posten har förkortats till 14 dagar! Outlösta paket debiteras en avgift av för närvarande 95:-.
Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

14.Outlösta paket
Vårt sätt att samla och lagra information följer bestämmelserna i PUL (Personuppgiftslagen).
Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.

14.Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används.
När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator.
Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar.
Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.
Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies.
Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera.
Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.